torsdag 10. oktober 2013

Aloe vera og antialdring

Om hvorfor jeg smører ansiktet med aloe vera hver eneste dag

Kollagen er en gruppe proteiner som er med å bidrar til at huden vår er elastisk og spenstig. Etter hvert som vi eldes brytes kollagenet ned og fibroblastcellene som produserer kollagen blir stadig mindre effektive.

Man kan selvsagt kjøpe kremer som inneholder kollagen for å så tilføre dette til huden. Det kjedelige er at tilsatt kollagen ikke har sjangs til å virkelig trenge inn i underhuden. Enkelt sagt er kollagenmolekylene for store. En krem med kollagen på ingredienslisten vil tilføre fuktighet, men ikke gjøre huden spenstigere.

Sonya Aloe Balancing Cream har
aloe vera som hovedingrediens 
Ekstra kollagen må dermed produseres av kroppen selv!
Dr. Ivan Danhof, tidligere professor i fysiologi ved Univeristy of Texas, angir å ha funnet ut at aloe vera kan øke nydannelsen av fibroblastceller inntil det seksdobbelte! Jo flere friske fibroblastceller, jo mer kollagen dannes.

I tillegg inneholder aloe vera ca. 25% polysakkarider, et sukkerstoff, som bidrar til å bevare fuktighet i underhuden. Aloe vera inneholder også vitamin A og E som begge kan være med å holde huden ung.



Denne kunnskapen gjør det for meg meget enkelt å huske på å smøre med fuktighetskrem før jeg legger meg! Jeg velger selvfølgelig Forever Living sin ansiktpleie hvor aloe vera er selve hovedingrediensen. Om du ønsker å tilføre huden aloe vera; sjekk alltid ingredienslisten. Som nummer én vil du at det skal stå Aloe Barbadensis Leaf Juice - ikke aqua.

Du finner ansiktskremer med aloe vera som hovedingrediens i nettbutikken min.



Kilder: Myskja, Audun "Aloe vera, naturens skattkammer" Noras Ark 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar